Školní psycholog

Kde mě ve škole najdete a kdy?

Jmenuji se Marie Rudolfová.
Kancelář mám v místnosti 109
Mé konzultace probíhají v místnosti 140.

Konzultační hodiny

Středa – po domluvě
Čtvrtek  7:30 – 13:00 hodin nebo dle domluvy
Pátek  7:30 – 13:00 hodin nebo dle domluvy

Jak mě můžete kontaktovat?

Email rudolfova@sssebrno.cz
Telefon +420 734 119 650
Instagram Trnková_psycholožka (můžete napsat zprávu do chatu)
Facebook Školní psycholožka SŠSE  (můžete napsat zprávu do chatu)
Anonymně na Schránka důvěry

školní psycholog

Říct si o pomoc není selhání, ale starost a péče o svou duši.

Proč a na co školní psycholog?

  • Působí přímo v zázemí školy, kterou student navštěvuje, a je tak snadno dostupný. Spolupráci lze navázat obvykle brzy.
  • Mezi kontaktováním psychologa a navázáním spolupráce mohou být dny, maximálně týdny.
  • Odborníci v jiných psychologických službách mají obvykle objednávací dobu dlouhé měsíce.
  • Může zvládnout podchytit celou řadu situací ve škole, které se pak dále na sebe už „nenabalují“ (obvykle jeden problém způsobuje/zhoršuje problém i v dalších oblastech).
  • Má „nezávislé postavení“, není přímým členem učitelského sboru. Což může být výhodou.
  • Pro studenty je snazší svěřit se někomu „neutrálnímu“ na půdě školy, kdo je neučí, ani neznámkuje.
  • Pedagogický sbor a další zaměstnanci se mohou svěřit někomu, kdo je ve škole v jiné roli a není součástí často různě propletených vztahových sítí.
  • Dovede se na problémy dívat z trochu jiného úhlu pohledu a v jiném světle, díky čemuž může snáze napomoct k jejich posunu nebo vyřešení.

Jaká je hlavní náplň práce?


Pro studenty
Poskytování psychologického poradenství studentům ohledně potíží spojených se školou, kolektivem, rodinným zázemím i osobním životem (nejčastěji jsou složky promíchané, vzájemně se ovlivňují).

Příklady témat

  • Podpora v náročné životní situaci (školní, rodinné i osobní)
  • Podpora a hledání cest při problémech s učením a ve škole (např. motivovanost, organizace vlastního času, prokrastinace, úzkost ohledně školy, vyloučení z třídního kolektivu, adaptace na školu apod.)
  • Podpora duševního zdraví (nakládání se stresem a úzkostí, učení se zásadám tzv. psychohygieny apod.)
  • Podpora osobního rozvoje (emočních a sociálních dovedností)
  • Kariérní poradenství (pomoc při volbě povolání nebo dalšího vzdělávání)
  • Práce s třídním kolektivem za účelem zajištění co nejlepšího klimatu pro všechny studenty což následně pomáhá i pedagogům, protože v třídě s dobrým třídním kolektivem se dá „lépe učit“

Pro pedagogy

  • Podpora a pomoc pedagogům v souvislosti s výukou.
  • Podpora v náročných životních situacích.

Pro rodiče

  • Psychologické poradenství a podpora rodičů (např. konzultace ohledně náročných životních událostí, rizikového chování studenta, duševního zdraví, kariérního poradenství apod.)
  • Pomoc s hledáním další odborné pomoci, je-li potřeba (předání kontaktů na jiné odborníky, např. pedagogicko-psychologickou poradnu, psychoterapeuta, neurologa apod.)

Pro celou školu

Psychologická první pomoc (krizová intervence) – pomoc v krizových situacích náročných na emoční pracování člověka.

  • Např. pomoc studentovi, pedagogovi nebo třídě se zpracováním nové, náročné skutečnosti.
  • Pomoc při nestandardním chování studenta akutně ohrožující své zdraví, nebo zdraví svého okolí.

Jak probíhá spolupráce?

  • Se studenty můžu pracovat individuálně na žádost samotného studenta, na podnět pedagoga i rodiče studenta. V každém případě považuji za nezbytné, aby samotný student se spoluprací souhlasil.
  • Spolupráce se studentem se vždy odvíjí od jeho konkrétních potřeb, ale vždy v souladu s respektováním etického kodexu psychologa.
  • Školní psycholog je vázán mlčenlivostí a obsah jeho konzultací je důvěrný. Jakékoli výstupy směrem ke škole nebo dalším osobám mohou být sdělovány pouze s výslovným souhlasem studenta.
  • Školní psycholog pracuje se studenty také skupinově za účelem zmapování třídního kolektivu, následně dle individuálních potřeb každé třídy po dohodě s třídním učitelem na konkrétní téma.

Jak probíhá osobní konzultace?

  • Po předchozí domluvě si na Vás vyhradím vždy dostatek času (většinou 45-55 minut).
  • Individuální konzultace po domluvě s třídním učitelem obvykle probíhají v době výuky. Účast na konzultaci se studentovi nepočítá jako absence, avšak povinností studenta je vždy si doplnit látku, na které nebyl přítomen.

První setkání
bude hlavně o zjištění toho, co Vás ke mně přivádí a co od konzultace Vy sami očekáváte. Ode mě se dozvíte, co Vám ve Vašem konkrétním případě mohu nabídnout.

Případná další setkání
budou na Vašem rozhodnutí a formy spolupráce se budou odvíjet od Vašich potřeb, ke kterým budu citlivě a s respektem přistupovat.

    • Nemám ve zvyku kohokoliv soudit, ani poučovat. Naopak mou prací je přijmout Vás takového, jaký jste, a podpořit Vás, abyste byl takový, jaký být chcete.
    • Každý člověk je ve svém prožívání jedinečný a potřebuje něco jiného. Dobrým prvním krokem je uvědomění, že si o svém problému potřebuji s někým popovídat a svěřit se mu.
    • Posun k lepšímu většinou může přijít až potom, co emoce odezní.
    • Společně budeme hledat Vaše vlastní zdroje ke zvládnutí problému.
    • V případě potřeby a Vašeho souhlasu Vás mohu nasměrovat k odbornější psychologické pomoci.

    O mně

    Jmenuji se Marie Rudolfová. Vystudovala jsem psychologii s profilací školní a poradenské psychologie na Fakultě sociálních studií v Brně.
    V současnosti studuji doktorské studium vývojové psychologie také na FSS MUNI. Po studiu psychologie jsem absolvovala prakticky zaměřený dvouletý kurz školního psychologa (UPOL) a také jsem absolventem kompletního kurzu krizové intervence (Déčko Liberec z.s.). V dubnu 2023 jsem vstoupila do pětiletého psychoterapeutického výcviku zaměřeného na vedení problematických tříd a skupin (Audendo).

    Pocházím z Lanškrouna. Od mala jsem byla aktivní ve skautském oddíle, a také tam se zrodil můj zájem o práci s dětmi a dospívajícími. Pozici školního psychologa jsem si vybrala především pro její pestrost.
    Zahrnuje práci jak se studenty, tak i s vyučujícími a rodiči, můžu pracovat jak s jednotlivci, tak i se skupinami. Zároveň se mi na mé práci líbí její tzv. „nízkoprahovost“.
    Můžu tu být pro lidi, kteří by se mimo školní prostředí dostávali k psychologické pomoci velmi těžko, ne-li vůbec.

    Moje dosavadní praxe s dětmi a dospívajícími:

    • Psycholog v projektu na školách Pro zdraví duše (UPOL)
    • Lektor v nízkoprahovém klubu (Ratolest)
    • Lektor adaptačních kurzů a programů ve třídách (Nechovej se jako zrůdička)
    • Vychovatel v dětském domově (DD Vranov)
    • Lektor environmentálních programů a škol v přírodě (Lipka)
    • Vedoucí na příměstských táborech pro děti s handicapy různého druhu (Domov pro mne, RC Lanškroun)
    Marie Rudolfová, školní psycholog

    Cílem mé práce je dodávat člověku odvahu být svobodný.