Školní psycholog
Kde mě ve škole najdete a kdy?
Jmenuji se Marie Rudolfová.
Kancelář mám v místnosti 109
Mé konzultace probíhají v místnosti 140.
Konzultační hodiny
Středa – po domluvě
Čtvrtek 7:30 – 13:00 hodin nebo dle domluvy
Pátek 7:30 – 13:00 hodin nebo dle domluvy
Jak mě můžete kontaktovat?
Email rudolfova@sssebrno.cz
Telefon +420 734 119 650
Instagram Trnková_psycholožka (můžete napsat zprávu do chatu)
Facebook Školní psycholožka SŠSE (můžete napsat zprávu do chatu)
Anonymně na Schránka důvěry
Říct si o pomoc není selhání, ale starost a péče o svou duši.
Proč a na co školní psycholog?
- Působí přímo v zázemí školy, kterou student navštěvuje, a je tak snadno dostupný. Spolupráci lze navázat obvykle brzy.
- Mezi kontaktováním psychologa a navázáním spolupráce mohou být dny, maximálně týdny.
- Odborníci v jiných psychologických službách mají obvykle objednávací dobu dlouhé měsíce.
- Může zvládnout podchytit celou řadu situací ve škole, které se pak dále na sebe už „nenabalují“ (obvykle jeden problém způsobuje/zhoršuje problém i v dalších oblastech).
- Má „nezávislé postavení“, není přímým členem učitelského sboru. Což může být výhodou.
- Pro studenty je snazší svěřit se někomu „neutrálnímu“ na půdě školy, kdo je neučí, ani neznámkuje.
- Pedagogický sbor a další zaměstnanci se mohou svěřit někomu, kdo je ve škole v jiné roli a není součástí často různě propletených vztahových sítí.
- Dovede se na problémy dívat z trochu jiného úhlu pohledu a v jiném světle, díky čemuž může snáze napomoct k jejich posunu nebo vyřešení.
Jaká je hlavní náplň práce?
Pro studenty
Poskytování psychologického poradenství studentům ohledně potíží spojených se školou, kolektivem, rodinným zázemím i osobním životem (nejčastěji jsou složky promíchané, vzájemně se ovlivňují).
Příklady témat
- Podpora v náročné životní situaci (školní, rodinné i osobní)
- Podpora a hledání cest při problémech s učením a ve škole (např. motivovanost, organizace vlastního času, prokrastinace, úzkost ohledně školy, vyloučení z třídního kolektivu, adaptace na školu apod.)
- Podpora duševního zdraví (nakládání se stresem a úzkostí, učení se zásadám tzv. psychohygieny apod.)
- Podpora osobního rozvoje (emočních a sociálních dovedností)
- Kariérní poradenství (pomoc při volbě povolání nebo dalšího vzdělávání)
- Práce s třídním kolektivem za účelem zajištění co nejlepšího klimatu pro všechny studenty což následně pomáhá i pedagogům, protože v třídě s dobrým třídním kolektivem se dá „lépe učit“
Pro pedagogy
- Podpora a pomoc pedagogům v souvislosti s výukou.
- Podpora v náročných životních situacích.
Pro rodiče
- Psychologické poradenství a podpora rodičů (např. konzultace ohledně náročných životních událostí, rizikového chování studenta, duševního zdraví, kariérního poradenství apod.)
- Pomoc s hledáním další odborné pomoci, je-li potřeba (předání kontaktů na jiné odborníky, např. pedagogicko-psychologickou poradnu, psychoterapeuta, neurologa apod.)
Pro celou školu
Psychologická první pomoc (krizová intervence) – pomoc v krizových situacích náročných na emoční pracování člověka.
- Např. pomoc studentovi, pedagogovi nebo třídě se zpracováním nové, náročné skutečnosti.
- Pomoc při nestandardním chování studenta akutně ohrožující své zdraví, nebo zdraví svého okolí.
Jak probíhá spolupráce?
- Se studenty můžu pracovat individuálně na žádost samotného studenta, na podnět pedagoga i rodiče studenta. V každém případě považuji za nezbytné, aby samotný student se spoluprací souhlasil.
- Spolupráce se studentem se vždy odvíjí od jeho konkrétních potřeb, ale vždy v souladu s respektováním etického kodexu psychologa.
- Školní psycholog je vázán mlčenlivostí a obsah jeho konzultací je důvěrný. Jakékoli výstupy směrem ke škole nebo dalším osobám mohou být sdělovány pouze s výslovným souhlasem studenta.
- Školní psycholog pracuje se studenty také skupinově za účelem zmapování třídního kolektivu, následně dle individuálních potřeb každé třídy po dohodě s třídním učitelem na konkrétní téma.
Jak probíhá osobní konzultace?
- Po předchozí domluvě si na Vás vyhradím vždy dostatek času (většinou 45-55 minut).
- Individuální konzultace po domluvě s třídním učitelem obvykle probíhají v době výuky. Účast na konzultaci se studentovi nepočítá jako absence, avšak povinností studenta je vždy si doplnit látku, na které nebyl přítomen.
První setkání
bude hlavně o zjištění toho, co Vás ke mně přivádí a co od konzultace Vy sami očekáváte. Ode mě se dozvíte, co Vám ve Vašem konkrétním případě mohu nabídnout.
Případná další setkání
budou na Vašem rozhodnutí a formy spolupráce se budou odvíjet od Vašich potřeb, ke kterým budu citlivě a s respektem přistupovat.
- Nemám ve zvyku kohokoliv soudit, ani poučovat. Naopak mou prací je přijmout Vás takového, jaký jste, a podpořit Vás, abyste byl takový, jaký být chcete.
- Každý člověk je ve svém prožívání jedinečný a potřebuje něco jiného. Dobrým prvním krokem je uvědomění, že si o svém problému potřebuji s někým popovídat a svěřit se mu.
- Posun k lepšímu většinou může přijít až potom, co emoce odezní.
- Společně budeme hledat Vaše vlastní zdroje ke zvládnutí problému.
- V případě potřeby a Vašeho souhlasu Vás mohu nasměrovat k odbornější psychologické pomoci.
O mně
Jmenuji se Marie Rudolfová. Vystudovala jsem psychologii s profilací školní a poradenské psychologie na Fakultě sociálních studií v Brně.
V současnosti studuji doktorské studium vývojové psychologie také na FSS MUNI. Po studiu psychologie jsem absolvovala prakticky zaměřený dvouletý kurz školního psychologa (UPOL) a také jsem absolventem kompletního kurzu krizové intervence (Déčko Liberec z.s.). V dubnu 2023 jsem vstoupila do pětiletého psychoterapeutického výcviku zaměřeného na vedení problematických tříd a skupin (Audendo).
Pocházím z Lanškrouna. Od mala jsem byla aktivní ve skautském oddíle, a také tam se zrodil můj zájem o práci s dětmi a dospívajícími. Pozici školního psychologa jsem si vybrala především pro její pestrost.
Zahrnuje práci jak se studenty, tak i s vyučujícími a rodiči, můžu pracovat jak s jednotlivci, tak i se skupinami. Zároveň se mi na mé práci líbí její tzv. „nízkoprahovost“.
Můžu tu být pro lidi, kteří by se mimo školní prostředí dostávali k psychologické pomoci velmi těžko, ne-li vůbec.
Moje dosavadní praxe s dětmi a dospívajícími:
- Psycholog v projektu na školách Pro zdraví duše (UPOL)
- Lektor v nízkoprahovém klubu (Ratolest)
- Lektor adaptačních kurzů a programů ve třídách (Nechovej se jako zrůdička)
- Vychovatel v dětském domově (DD Vranov)
- Lektor environmentálních programů a škol v přírodě (Lipka)
- Vedoucí na příměstských táborech pro děti s handicapy různého druhu (Domov pro mne, RC Lanškroun)
