Školní psycholog

Kde nás ve škole najdete a kdy?

Naše jména jsou Kristýna Hlavatá a Tomáš Martínek.
Kancelář máme v místnosti 109
Konzultace probíhají v místnosti 140.

Konzultační hodiny

Mgr. Tomáš Martínek
Pondělí  8:00 – 13:00 nebo po domluvě do 15:30 (poslední sezení začíná 14:30)
Úterý  8:00 – 13:00 nebo po domluvě do 15:30 (poslední sezení začíná 14:30)

Mgr. Kristýna Hlavatá
Pondělí  16:00 – 18:00 (ve škole nebo online)
Pátek  16:00 – 18:00 (ve škole nebo online)

 

 

 

Jak nás můžete kontaktovat?

E-mail martinek@sssebrno.cz

Telefon +420 734 119 650

E-mail  hlavata@sssebrno.cz

Telefon +420 797 602 700

Instagram psychologove.sssetrnkova (můžete napsat zprávu do chatu)

Anonymně na Schránka důvěry

školní psycholog

Říct si o pomoc není selhání, ale starost a péče o svou duši.

Proč a na co školní psycholog?

  • Působí přímo v zázemí školy, kterou student navštěvuje, a je tak snadno dostupný. Spolupráci lze navázat obvykle brzy.
  • Mezi kontaktováním psychologa a navázáním spolupráce mohou být dny, maximálně týdny.
  • Odborníci v jiných psychologických službách mají obvykle objednávací dobu dlouhé měsíce.
  • Může zvládnout podchytit celou řadu situací ve škole, které se pak dále na sebe už „nenabalují“ (obvykle jeden problém způsobuje/zhoršuje problém i v dalších oblastech).
  • Má „nezávislé postavení“, není přímým členem učitelského sboru. Což může být výhodou.
  • Pro studenty je snazší svěřit se někomu „neutrálnímu“ na půdě školy, kdo je neučí, ani neznámkuje.
  • Pedagogický sbor a další zaměstnanci se mohou svěřit někomu, kdo je ve škole v jiné roli a není součástí často různě propletených vztahových sítí.
  • Dovede se na problémy dívat z trochu jiného úhlu pohledu a v jiném světle, díky čemuž může snáze napomoct k jejich posunu nebo vyřešení.

Jaká je hlavní náplň práce?


Pro studenty
Poskytování psychologického poradenství studentům ohledně potíží spojených se školou, kolektivem, rodinným zázemím i osobním životem (nejčastěji jsou složky promíchané, vzájemně se ovlivňují).

Příklady témat

  • Podpora v náročné životní situaci (školní, rodinné i osobní)
  • Podpora a hledání cest při problémech s učením a ve škole (např. motivovanost, organizace vlastního času, prokrastinace, úzkost ohledně školy, vyloučení z třídního kolektivu, adaptace na školu apod.)
  • Podpora duševního zdraví (nakládání se stresem a úzkostí, učení se zásadám tzv. psychohygieny apod.)
  • Podpora osobního rozvoje (emočních a sociálních dovedností)
  • Kariérní poradenství (pomoc při volbě povolání nebo dalšího vzdělávání)
  • Práce s třídním kolektivem za účelem zajištění co nejlepšího klimatu pro všechny studenty což následně pomáhá i pedagogům, protože v třídě s dobrým třídním kolektivem se dá „lépe učit“

Pro pedagogy

  • Podpora a pomoc pedagogům v souvislosti s výukou.
  • Podpora v náročných životních situacích.

Pro rodiče

  • Psychologické poradenství a podpora rodičů (např. konzultace ohledně náročných životních událostí, rizikového chování studenta, duševního zdraví, kariérního poradenství apod.)
  • Pomoc s hledáním další odborné pomoci, je-li potřeba (předání kontaktů na jiné odborníky, např. pedagogicko-psychologickou poradnu, psychoterapeuta, neurologa apod.)

Pro celou školu

Psychologická první pomoc (krizová intervence) – pomoc v krizových situacích náročných na emoční pracování člověka.

  • Např. pomoc studentovi, pedagogovi nebo třídě se zpracováním nové, náročné skutečnosti.
  • Pomoc při nestandardním chování studenta akutně ohrožující své zdraví, nebo zdraví svého okolí.

Jak probíhá spolupráce?

  • Se studenty můžeme pracovat individuálně na žádost samotného studenta, na podnět pedagoga i rodiče studenta. V každém případě považuji za nezbytné, aby samotný student se spoluprací souhlasil.
  • Spolupráce se studentem se vždy odvíjí od jeho konkrétních potřeb, ale vždy v souladu s respektováním etického kodexu psychologa.
  • Školní psycholog je vázán mlčenlivostí a obsah jeho konzultací je důvěrný. Jakékoli výstupy směrem ke škole nebo dalším osobám mohou být sdělovány pouze s výslovným souhlasem studenta.
  • Školní psycholog pracuje se studenty také skupinově za účelem zmapování třídního kolektivu, následně dle individuálních potřeb každé třídy po dohodě s třídním učitelem na konkrétní téma.

Jak probíhá osobní konzultace?

  • Po předchozí domluvě si na vás vyhradíme vždy dostatek času (většinou 45-55 minut).
  • Individuální konzultace po domluvě s třídním učitelem obvykle probíhají v době výuky. Účast na konzultaci se studentovi nepočítá jako absence, avšak povinností studenta je vždy si doplnit látku, na které nebyl přítomen.

První setkání
Bude hlavně o zjištění toho, co vás k nám přivádí a co od konzultace vy sami očekáváte. Od nás se dozvíte, co vám ve vašem konkrétním případě můžeme nabídnout.

Případná další setkání
Budou na vašem rozhodnutí a formy spolupráce se budou odvíjet od vašich potřeb, ke kterým budeme citlivě a s respektem přistupovat.

  • Nemáme ve zvyku kohokoliv soudit, ani poučovat. Naopak naší prací je přijmout vás takové, jací jste, a podpořit vás, abyste byli takoví, jací být chcete.
  • Každý člověk je ve svém prožívání jedinečný a potřebuje něco jiného. Dobrým prvním krokem je uvědomění, že si o svém problému potřebuji s někým popovídat a svěřit se mu.
  • Posun k lepšímu většinou může přijít až potom, co emoce odezní.
  • Společně budeme hledat vaše vlastní zdroje ke zvládnutí problému.
  • V případě potřeby a vašeho souhlasu vás mohu nasměrovat k odbornější psychologické pomoci.

O nás

Mgr. Tomáš Martinek

Jmenuji se Tomáš Martínek a na naší škole působím jako školní psycholog. Vystudoval jsem bakalářský obor psychologie na Univerzitě Palackého v Olomouci a magisterské studium psychologie se specializací na klinickou psychologii a psychoterapii na Fakultě sociálních studií Masarykovy univerzity v Brně. Pocházím z Ostrova a mám dlouhodobý zájem o práci s dětmi a dospívajícími.

Práce s mladými lidmi mě oslovila již během moderování preventivních programů zaměřených na sexuální zdraví na středních školách a během praxe v Dětském centru, kde jsem se věnoval dětem batolecího a předškolního věku. Význam této práce pro mě ještě vzrostl během zkušeností získaných na psychiatrii, kde jsem měl možnost pracovat i s adolescenty a uvědomil si, jak zásadní je podpora této zranitelné věkové skupiny.

Na pozici školního psychologa mě nejvíce láká možnost dlouhodobé a systematické spolupráce s žáky, jejich rodiči i celým školním kolektivem. Tato role mi umožňuje individuální, skupinovou i kolektivní práci, a pomáhá naplňovat mou vizi o tom, že psychologická péče by měla být dostupná každému, kdo ji potřebuje, a to bez zbytečného čekání. Rodiče a studenti mají pomocí školního psychologa možnost dostat se k pomoci, ke které by se někteří dostávali pouze obtížně, či by na ni jinak nedosáhli.

Moje dosavadní praxe s dětmi a dospívajícími:
  • Lektor výtvarného kroužku (ZŠ Brno)
  • Psychologický asistent na psychiatrii (Nemocnice Ostrov)
  • Stážista v kojeneckém ústavu (Dětské centrum)
  • Moderátor v projektu pro prevenci sexuálního zdraví (Hrou proti AIDS)

 

Mgr. Kristýna Hlavatá

Jmenuji se Kristýna Hlavatá a na naší škole působím jako školní psycholožka. Absolvovala jsem studium jednooborové psychologie na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity. Posléze jsem prošla řadou dalších vzdělávacích programů a výcviků, z nichž čerpám při své práci.
 
Během studia i pracovního života jsem se zúčastnila řady kurzů, z nichž mohu například jmenovat Komplexní krizovou intervenci, výcvik v internetovém poradenství, kurzy věnující se psychodiagnostickým metodám, atd.
 
Zdárně jsem také ukončila čtyřletý psychoterapeutický výcvik v transformační systemické rodinné terapii dle V. Satirové, který mě učaroval svým zaměřením na objevování zdrojů, které již klient má a může využít k řešení potíží. Tento přístup spočívá v laskavém přijetí, respektu ke každému člověku a k jeho potřebám, ve změně v různých úrovních osobnosti člověka. Opírá se o fakt, že každý z nás žije ve společnosti druhých a je druhými v mnohém ovlivněn, tedy nelze udělat změnu bez znalosti kontextu a zároveň spoléhá na to, že změna je prostě nedílnou a nevyhnutelnou součástí života a zejména procesu terapie. Součástí transformační systemické terapie je zapojení technik práce s tělem a prostorem, v němž terapie probíhá. Zapojí se tak obě hemisféry mozku a daleko lépe se tak ukotví nové myšlenky a přesvědčení.
 
Pracovní zkušenosti mám pestré. Zahrnují práci s dětmi a jejich rodiči v rámci pedagogicko – psychologické poradny, dále práci s osobami, jež zažily domácí násilí, s osobami závislými a také vězněnými. Od roku 2018 se také věnuji vlastní terapeutické praxi. 
 
Orientuji se zejména na osobní růst každého člověka a na zvyšování sebeúcty, což vede ke snazšímu hledání cest k vyřešení potíží různého charakteru.
 
Na práci školního psychologa mě těší možnost pomoci studentům najít pro sebe ten správný směr a možnost podpořit a ocenit ty stránky,  které mnohdy dospělí okolo nevidí.  Věřím v každého,  s kým se setkám. Snažím se vytvářet bezpečné a přijímající prostředí, ve kterém se daleko lépe řeší potíže a učí z chyb. 
 
Ve svém volném čase ráda čtu, věnuji se rodině, hraju si s dcerou (miluji dětský svět plný radosti a objevování nového), zlehka zahradničím, cestuji a sportuji.  

Cílem naší práce je dodávat člověku odvahu být svobodný.