Školní psycholog
Kde nás ve škole najdete a kdy?
Naše jména jsou Kristýna Hlavatá a Tomáš Martínek.
Kancelář máme v místnosti 109
Konzultace probíhají v místnosti 140.
Konzultační hodiny
Mgr. Tomáš Martínek
Pondělí 8:00 – 13:00 nebo po domluvě do 15:30 (poslední sezení začíná 14:30)
Úterý 8:00 – 13:00 nebo po domluvě do 15:30 (poslední sezení začíná 14:30)
Mgr. Kristýna Hlavatá
Pondělí 16:00 – 18:00 (ve škole nebo online)
Pátek 16:00 – 18:00 (ve škole nebo online)
Jak nás můžete kontaktovat?
E-mail martinek@sssebrno.cz
Telefon +420 734 119 650
E-mail hlavata@sssebrno.cz
Telefon +420 797 602 700
Instagram psychologove.sssetrnkova (můžete napsat zprávu do chatu)
Anonymně na Schránka důvěry
Říct si o pomoc není selhání, ale starost a péče o svou duši.
Proč a na co školní psycholog?
- Působí přímo v zázemí školy, kterou student navštěvuje, a je tak snadno dostupný. Spolupráci lze navázat obvykle brzy.
- Mezi kontaktováním psychologa a navázáním spolupráce mohou být dny, maximálně týdny.
- Odborníci v jiných psychologických službách mají obvykle objednávací dobu dlouhé měsíce.
- Může zvládnout podchytit celou řadu situací ve škole, které se pak dále na sebe už „nenabalují“ (obvykle jeden problém způsobuje/zhoršuje problém i v dalších oblastech).
- Má „nezávislé postavení“, není přímým členem učitelského sboru. Což může být výhodou.
- Pro studenty je snazší svěřit se někomu „neutrálnímu“ na půdě školy, kdo je neučí, ani neznámkuje.
- Pedagogický sbor a další zaměstnanci se mohou svěřit někomu, kdo je ve škole v jiné roli a není součástí často různě propletených vztahových sítí.
- Dovede se na problémy dívat z trochu jiného úhlu pohledu a v jiném světle, díky čemuž může snáze napomoct k jejich posunu nebo vyřešení.
Jaká je hlavní náplň práce?
Pro studenty
Poskytování psychologického poradenství studentům ohledně potíží spojených se školou, kolektivem, rodinným zázemím i osobním životem (nejčastěji jsou složky promíchané, vzájemně se ovlivňují).
Příklady témat
- Podpora v náročné životní situaci (školní, rodinné i osobní)
- Podpora a hledání cest při problémech s učením a ve škole (např. motivovanost, organizace vlastního času, prokrastinace, úzkost ohledně školy, vyloučení z třídního kolektivu, adaptace na školu apod.)
- Podpora duševního zdraví (nakládání se stresem a úzkostí, učení se zásadám tzv. psychohygieny apod.)
- Podpora osobního rozvoje (emočních a sociálních dovedností)
- Kariérní poradenství (pomoc při volbě povolání nebo dalšího vzdělávání)
- Práce s třídním kolektivem za účelem zajištění co nejlepšího klimatu pro všechny studenty což následně pomáhá i pedagogům, protože v třídě s dobrým třídním kolektivem se dá „lépe učit“
Pro pedagogy
- Podpora a pomoc pedagogům v souvislosti s výukou.
- Podpora v náročných životních situacích.
Pro rodiče
- Psychologické poradenství a podpora rodičů (např. konzultace ohledně náročných životních událostí, rizikového chování studenta, duševního zdraví, kariérního poradenství apod.)
- Pomoc s hledáním další odborné pomoci, je-li potřeba (předání kontaktů na jiné odborníky, např. pedagogicko-psychologickou poradnu, psychoterapeuta, neurologa apod.)
Pro celou školu
Psychologická první pomoc (krizová intervence) – pomoc v krizových situacích náročných na emoční pracování člověka.
- Např. pomoc studentovi, pedagogovi nebo třídě se zpracováním nové, náročné skutečnosti.
- Pomoc při nestandardním chování studenta akutně ohrožující své zdraví, nebo zdraví svého okolí.
Jak probíhá spolupráce?
- Se studenty můžeme pracovat individuálně na žádost samotného studenta, na podnět pedagoga i rodiče studenta. V každém případě považuji za nezbytné, aby samotný student se spoluprací souhlasil.
- Spolupráce se studentem se vždy odvíjí od jeho konkrétních potřeb, ale vždy v souladu s respektováním etického kodexu psychologa.
- Školní psycholog je vázán mlčenlivostí a obsah jeho konzultací je důvěrný. Jakékoli výstupy směrem ke škole nebo dalším osobám mohou být sdělovány pouze s výslovným souhlasem studenta.
- Školní psycholog pracuje se studenty také skupinově za účelem zmapování třídního kolektivu, následně dle individuálních potřeb každé třídy po dohodě s třídním učitelem na konkrétní téma.
Jak probíhá osobní konzultace?
- Po předchozí domluvě si na vás vyhradíme vždy dostatek času (většinou 45-55 minut).
- Individuální konzultace po domluvě s třídním učitelem obvykle probíhají v době výuky. Účast na konzultaci se studentovi nepočítá jako absence, avšak povinností studenta je vždy si doplnit látku, na které nebyl přítomen.
První setkání
Bude hlavně o zjištění toho, co vás k nám přivádí a co od konzultace vy sami očekáváte. Od nás se dozvíte, co vám ve vašem konkrétním případě můžeme nabídnout.
Případná další setkání
Budou na vašem rozhodnutí a formy spolupráce se budou odvíjet od vašich potřeb, ke kterým budeme citlivě a s respektem přistupovat.
- Nemáme ve zvyku kohokoliv soudit, ani poučovat. Naopak naší prací je přijmout vás takové, jací jste, a podpořit vás, abyste byli takoví, jací být chcete.
- Každý člověk je ve svém prožívání jedinečný a potřebuje něco jiného. Dobrým prvním krokem je uvědomění, že si o svém problému potřebuji s někým popovídat a svěřit se mu.
- Posun k lepšímu většinou může přijít až potom, co emoce odezní.
- Společně budeme hledat vaše vlastní zdroje ke zvládnutí problému.
- V případě potřeby a vašeho souhlasu vás mohu nasměrovat k odbornější psychologické pomoci.
O nás
Mgr. Tomáš Martinek
Jmenuji se Tomáš Martínek a na naší škole působím jako školní psycholog. Vystudoval jsem bakalářský obor psychologie na Univerzitě Palackého v Olomouci a magisterské studium psychologie se specializací na klinickou psychologii a psychoterapii na Fakultě sociálních studií Masarykovy univerzity v Brně. Pocházím z Ostrova a mám dlouhodobý zájem o práci s dětmi a dospívajícími.
Práce s mladými lidmi mě oslovila již během moderování preventivních programů zaměřených na sexuální zdraví na středních školách a během praxe v Dětském centru, kde jsem se věnoval dětem batolecího a předškolního věku. Význam této práce pro mě ještě vzrostl během zkušeností získaných na psychiatrii, kde jsem měl možnost pracovat i s adolescenty a uvědomil si, jak zásadní je podpora této zranitelné věkové skupiny.
Na pozici školního psychologa mě nejvíce láká možnost dlouhodobé a systematické spolupráce s žáky, jejich rodiči i celým školním kolektivem. Tato role mi umožňuje individuální, skupinovou i kolektivní práci, a pomáhá naplňovat mou vizi o tom, že psychologická péče by měla být dostupná každému, kdo ji potřebuje, a to bez zbytečného čekání. Rodiče a studenti mají pomocí školního psychologa možnost dostat se k pomoci, ke které by se někteří dostávali pouze obtížně, či by na ni jinak nedosáhli.
- Lektor výtvarného kroužku (ZŠ Brno)
- Psychologický asistent na psychiatrii (Nemocnice Ostrov)
- Stážista v kojeneckém ústavu (Dětské centrum)
- Moderátor v projektu pro prevenci sexuálního zdraví (Hrou proti AIDS)
Mgr. Kristýna Hlavatá